ENZOLART (2025.)
Žanr: epska fantastika
Trajanje: 37 minuta
Režija i cjelokupna izrada: Ivan Baran
NASTANAK
Film Enzolart (2025.) koncipiran je u proljeće 2024. godine. Film sam stvorio sam, u nekoliko faza kroz 5 mjeseci rada:
Prva 2 mjeseca:
Stvarao sam scenarij. Za potrebe scenarija, odabrao sam poglavlja 4 (potpoglavlje 1 i 2), 22, 25, 35 i 38 iz knjige Enzolart i povezao ih dopisivanjem pisama između Gwatha i Pripovjedača. Ta pisma u knjigama ne postoje; njih sam dopisao kako bih povezao scene iz knjige i kako bih objasnio gledatelju mitologiju Ciklusa Crnih Knjiga u najkraćim mogućim crtama.
Nakon što sam odabrao i povezao scene, iste sam pročitao u mikrofon. Originalni audio trajao je 175 minuta. To je bilo zato što sam svaku rečenicu pročitao više puta, a i zato što mi je pucao glas (kako bih ublažio ovo potonje, prije naracije popio bih malo ulja).
Očistio sam audio i srezao ga na 37 minuta. Koristeći program Audacity, iz onih 175 minuta odabrao sam najbolje pročitane rečenice, a ostale obrisao. Potom sam obrisao svaki zvuk svoga udaha ili izdaha, a na kraju sam dodao par sekundi tišine između svake rečenice, tako da naracija zvuči prirodno. Najposlije sam cijeli audio usporio za 0.990% i podigao mu bas s “bass boost” opcijom (default).
Druga 2 mjeseca:
Registrirao sam račun na web stranici Genecraft (pretvaranje teksta u AI slike) i Runway (pretvaranje slika u AI video). Na obje stranice napravio sam modele likova: Eltiur; Eltiurova astralna projekcija, Mord Dur’agemski, Bellow, Gwath, Hez…
U Genecraftu bih upisao tekst i dobio AI sliku. Za potrebe jedne AI slike koja iole valja, morao sam stvoriti 50-ak slika koje nisu valjale. Sveukupno sam u Genecraftu napravio 20-ak tisuća AI slika.
Kad bih napravio sliku koja je iskoristiva, skinuo bih ju i uredio u programu Gimp. Potom bih tu sliku postavio na web stranicu Runway, gdje bih ju pokušao animirati u AI video. U stotinjak pokušaja, stvorio bi se 1 dobar video od 10 sekundi. Na Runwayu sam stvorio 11060 AI videozapisa koji su sveukupno trajali 30 sati i 42 minute. Kad bih stvorio dobar video od 10 sekundi, skinuo bih ga i ubacio u program Kdenlive.
U programu Kdenlive bih na alatnoj traci namjestio video gdje najbolje paše. Ako bi htio da se kadrovi nastavljaju iz jednog u drugi, onda bih posljednji frame prvog videa koristio kao sliku za animiranje novog videa.
Kako bih složio 1 minutu videa na alatnoj traci Kdenlive-a, morao bih raditi 10 sati bez pauze. Svaki radni dan mi je trajao minimalno 16 sati.
One slike koje Genecraft ne bi mogao stvoriti, morao bih stvoriti sam u programu Gimp.
Kroz program Gimp prošao je apsolutno svaki kadar filma. Za potrebe filma, morao sam urediti više desetaka tisuća layera u Gimpu.
Oni videozapisi koje nikako drugačije ne bih mogao stvoriti putem umjetne inteligencije, skinuti su s Youtubea i provučeni kroz AI filter, tako da se AI video u potpunosti referira na stvarnom videozapisu.
Kod svih scena morao sam biti kreativan, razmišljati “outside of the box”. Za scenu rezanja jabuke, recimo, pred green screenom sam sam mačetom rezao jabuke. Te snimke nažalost nisam uspio iskoristiti…
Mnoge scene su kompozicija različitih green screen snimki. Green screen je korišten u filmu više desetaka puta. Chroma key je korišten u programu Kdenlive.
Za potrebe filma, popravio sam dizajn karte Enzolarta i Hil’guma u programu Gimp (više tjedana uzgrednog rada), dao isprintati tu kartu na solventu, poslije čega sam snimio 64 kadra karte prvo videokamerom, a onda mobitelom. Od snimljenih kadrova, u filmu sam koristio njih 5. S obzirom da nemam gimbal, svaki kadar morao sam provući kroz mobilnu aplikaciju Shaky video stabilizer. To je pomoglo koliko je moglo.
S obzirom da u filmu ipak predominira A.I., da bih to ublažio, koristio sam i stvarne stock videozapise. Za potrebe filma, skinuo sam 46 stock videozapisa.
Web stranica Runway ne dozvoljava animiranje slika u kojima subjekt ne nosi majicu. S obzirom da Eltiur u filmu u dosta kadrova ne nosi majicu, te sam kadrove morao animirati na web stranici Haiper.
Posljednji mjesec:
Kad sam posložio scene u film od 37 minuta (za potrebe filma, na laptopu sam imao više desetaka .kdenlive i više stotina .xcf datoteka; više od 10 tisuća datoteka nalazilo se u mapi namijenjenoj filmu na laptopu), registrirao sam se na web stranicu Artlist.
Koristeći web stranice Artlist, Pixabay i Youtube, u film sam dodao između 500 i 1000 zvučnih efekata (zvukovi koraka, disanja, šuškanja, vatre, vode, vjetra, ljudi, životinja, porculana itd. itd.). Mnogim tim zvukovima sam morao u programu Audacity promijeniti pitch, bass, usporiti ih, ubrzati itd.
Neke zvukove, kao recimo šuškanje trave, nisam mogao naći u knjižnicama online, nego sam morao otići u dvorište, nabrati suhe trave i šuškati s travom pred mikrofonom. To je korišteno u filmu.
Kad sam posložio sve zvučne efekte, skinuo sam 50-ak sati ambijentalne glazbe i odvojio oko tjedan dana na sortiranje glazbe po videozapisu, dodavajući ondje glazbu gdje mi se učinila prikladnom. Morao sam tražiti kompromis ovdje – jer glazba bi oživjela scenu, ali bi se teže čuli zvučni efekti…
Posljednjih par dana rada na filmu sam aplicirao različite LUT-ove u programu OpenShot, kako bih ujednačio tonove boja. Koristio sam Freshluts LUT knjižnicu.
Apliciranjem najboljeg LUT-a, film sam pogledao još par puta, popravio sitne greške, uskladio audio itd. i film sam proglasio gotovim.
—————————————
Sveukupan rad: 5 mjeseci, 16+ sati dnevno.
Finalni broj kadrova u filmu: 473
Snimljeno audiozapisa: 175 minuta
Korišteni programi: Audacity, Kdenlive, Gimp, OBS studio, Openshot
Korištene web stranice: Runway, Genecraft, Youtube, Haiper, Remove.ai, Artlist, Pixabay, Freshluts.
Korištene aplikacije: Shaky video stabilizer
Korišteno zvučnih efekata: između 500 i tisuću
Napravljeno AI videa: 11060 (30 sati i 42 minute)
Napravljeno AI slika: preko 20 tisuća (od toga, 4.8 tisuća slika Eltiura)
Oprema: Dell Latitude E5450 (kupljen polovan za 250 eura); Alcatel 1S 2020 (kupljen polovan za 40 eura).