CIKLUS CRNIH KNJIGA

Ciklus Crnih Knjiga:

Enzolart (prvi dio Ciklusa Crnih Knjiga)
Mord Dur’agemski 1 i 2 (drugi dio Ciklusa Crnih Knjiga)
Tame Hil’guma (treći dio Ciklusa Crnih Knjiga)
Vrhunac (četvrti dio Ciklusa Crnih Knjiga)

Ciklus Crnih Knjiga serija je knjiga epske fantastike sa primjesom filozofije, koja na oko 2000 stranica (koliko će u konačnici imati u tisku), prati sraz između bogova i samog bivanja (u knjigama: Svekolikost), što se odražava na životima glavnih likova. Serija je nastala sredinom 2009. godine, kada sam započeo sa pisanjem knjige Enzolart.

 

Mitologija Ciklusa Crnih Knjiga ukratko objašnjena:

U početku bijaše ništa, a iz ničega se uskoro stala stvarati materija. Materija je bila ogromna i kao takva postojala je gotovo vječno. Tek bivajući. Ništa drugo. Ali u jednom se trenutku jedan dio tog ničeg, što se naziva Svekolikost, odlučio odvojiti. Početi postojati. I tako je nastao bog, i bog se zvao Oba. Oba uskoro stvori dva sina, oblikovavši ih od materije. Njegova dva sina imena su Hez i Mordanius. I Oba, Hez i Mordanius tada stvore svijet, i zemlju u tom svijetu i kraljevstvo ponad tog svijeta. Stvoriše sluge na nebu i ljude na zemlji. I dadoše im svima da žive svoje živote i ako žele koriste magiju. Bogovi podigoše četiri građevine sebi u čast; kulu Avansku, kulu Magišku, kulu Dvorca Pet Vrhova, te mjesto sastanka na vrhu planine Saviun. Oko kula oni dadoše ljudima da žive.

Najveći njihov sluga zvao se Rimus. Sila se zvao. Ime mu bijaše Demon Bez Vojske. Tri je imena imao. On je bio najveći od svih kreacija podno bogova. Za razliku od drugih, on je mogao jasno sve vidjeti.

Neke od stvari koje je mogao vidjeti bile su greške u kreaciji i pogreške u djelima. On je vidio stvari poput plina podno Eriona, Gavoa, Settaha i Gharda. Vidio je nečovječnost uzrokovanu prevelikim korištenjem magije. Svjedočio je nastanku Rutzona i Zigorsa, te Taorga, demona i drugih, sve uzrokovano presnažnom magijom. To nije bilo dovoljno da mu pokoleba odanost, ali jest da traži od bogova reformu svijeta.

Svjedočeći veličini Rimusovoj i osjetivši strah da će ga Oba proglasiti još jednim svojim sinom, Hez ponuđenu reformu proglasi uvredom i Rimusa sa neba protjera, te ga baci na zemlju. Enzolart postade Rimusov dom.

Ostatak Svekolikosti također je vidio greške svijeta, jer to je slutio i prije njegova stvaranja. I odlučio je tomu stati na kraj. Odlučio je poslati bića u svijet bogova, sedam njih, koji se zajedno mogu suprotstaviti tri boga. Nije htjela Svekolikost moć dati jednom biću, jer bojala se ako bi se ono pobunilo, da bi problema bilo još više. Ovako, kad bi se jedno biće pobunilo, šteta bi bila manja. Samo zajedno sedam bića mogu stati na kraj tri boga. Za bilo kakav drugačiji pristup preslabi su.

Ali primijetivši jetkost Rimusovu zbog toga što je bačen na zemlju, Svekolikost odluči njega učiniti jednim od Stvaraoca, i poradi toga na zemlju pošalje njih samo šest. Šest bića dakle bijaše stvoreno, i oni se rode u Hil’gumu kao ljudi. I živješe i reinkarniraše se godinama iznova i iznova, čekajući trenutak kad će se ujediniti.

U bijesu na bogove, godine je Rimus proveo pokušavajući učiniti da im se uz pomoć ljudi osveti. Iz tih je razloga magiju koju su ovi posjedovali odlučio izbrusiti. Naučiti je on odlučio ljude kako koristiti destruktivnu magiju, i uz njihovu pomoć osvoji nebo. Destruktivna magija od ljudi učini Zigorse – toliko moćne ljude da su spoznali Svekolikost -, a od Zigorsa Rutzone – ono što nastaje kad Zigors magiju koristi previše i zbog toga izgubi razum. Ali ni oni, Zigorsi i Rutzoni, nisu bili dovoljno snažni da Rimusu pomognu osvojiti nebo, a osim toga se ovomu nije sviđala ideja o propadanju čovjekove duše kod korištenja magije, i stoga on određenom broju ljudi duše oduzme prije no što im je dao magiju, i tako su nastali demoni.

Demoni bijahu sluge Rimusa, a demonima sluge bijahu Rutzoni. Zigorsi, pak, zbog njihove nemogućnosti korištenja magije bili su beskorisni. Uz demone, Rimus stvori i Bića, svoje saveznike, probudivši dijelove okoline. Jedno od tih Bića bilo je Vrijeme, a drugo Vjetar. Vrijeme ne zanimaju potrebe drugih, i zato je on ostao tek Biće. Vjetar je, s druge strane, odlučio djelovati i pomagati onima koji od njega pomoć traže, i to ga je učinilo Bezimenim bogom.

Ljudi što su živjeli oko tri kule u Enzolartu, radi magije koja ih je stala preobličavati, razišli su se. Zigorsi otiđoše u Bergh Hivu. Oni su ljudi toliko moćni da ih samo korak dijeli od bivanja Rutzonima. Oni znaju što svemir jest. Dovoljno su moćni da ga spoznaju. Rutzoni su ljudi što su magiju previše koristili. Njihova duša je crna. Oni ne mogu umrijeti, a mrze sve što živi. Taorzi, oni su plod odnosa Rutzona i Zigorsa; plod pohote Rutzona. Oni su gori od smrti. Rutzoni nemaju empatiju, ali Taorzi – oni nemaju ni sebe.

Plin podno Eriona, Gavoa, Gharda i Settaha ljude čini drugačijima no što jesu. U Gavou i Erionu, dijete čija je majka ondje živjela biti će rođeno za dvije glave niže no uobičajeno, gotovo deset puta duža životna vijeka i bolesno ako provede dugo bez konzumiranja mesa ljudske djece. Plin podno Settaha i Gharda, pak, čini da čovjek bude visok oko tri metra, ali da umre prije tridesete godine i da ne može podnijeti krv i meso. Ali Erion je nazvan po eronu, rudi podno tog grada. Eron je materijal koji onemogućuje djelovanje tog plina.

Sedam je bića koja mogu uništiti bogove. Nazivaju se još i Stvaraoci. Njihova imena, što su neke od poznatijih inkarnacija, jesu: Mord Dur’agemski, Sveti Myron, Demon Bez Vojske, Thargelion Kessyrski, Neurij Mračni, Perp Ugaški i Massor iz Bijelih prostranstava.

Massor iz Bijelih prostranstava bio je čovjek čiji dolazak iz nepoznate zemlje preko mora u Hil’gum označava nultu godinu Hil’guma. Oko njegova vrata prvi je puta ugledana zlatna ogrlica zvana Inwog. Sljedeći put ogrlica je ugledana na prsima Morda Dur’agemskog, gotovo pet tisućljeća kasnije.

Neurij Mračni, Perp Ugaški, Sveti Myron i Thargelion Kessyrski utjecajni su ljudi u Hil’gumu nulte godine Doba Jeda, kada Mord Dur’agemski, nekoliko godina nakon što je otkrivena, polazi sa deset tisuća vojnika i osvaja zemlju Enzolart od Bića Bijelog Carstva – bića kojima je godinama u Enzolartu upravljao Rimus. Radi svog gubitka od Morda, Rimus se naziva Demon Bez Vojske.

Pobivši mu vojsku, Mord se uspinje na planinu Saviun da se sa Rimusom sukobi. Ali umjesto da se sa njim sukobi, ondje na vrhu Saviuna, Rimus je pred Morda kleknuo.

Nešto tada odbaci Rimusa sa planine, i strijela pogodi Morda ravno u prsa. Pred Mordom se pojavi bog Hez i stane Morda gaziti. Ali Mord prebaci svoj duh u Inwog i baci ogrlicu daleko od planine. Njegovo tijelo bog je ubio, ali njegov duh više se nije moglo dotaknuti.

Ogrlica je pala u hurnovo jezero, i bivala na njegovu dnu smrznuta više od tri stotine godina, sve dok ju nije pojela jedna riba. Riba bijaše upecana sa mnoštvom drugih, od strane mladića zvanog Eltiur.

Eltiur je mladić sa kojim je Mord Dur’agemski odlučio sklopiti pakt.

 

 

 

DODATAK

 

Likovi

 

101. godina Doba Krvi – 30. godina Doba Jeda:

Kraljevstvo Erion:

Meroz – kralj Eriona.

Osilah – tisućnik.

Pratnja kneza Gossaha:

Ser Qarsam

Ser Khaz

Ser Zandir

Štitonoša Orow

Štitonoša Aron

Kraljevstvo Kessyr:

Hinnor – kralj Hil’guma. Otac princa Neurija Mračnog i princeze Neride Kessyrske.

Nerida – pokojna kraljica Hil’guma. Po njoj je nazvana njena kći, princeza Nerida.

Nerida – princeza Kessyra, kasnije kraljica. Kći kralja Hinnora i kraljice Neride.

Orgoh – knez Dur’agema.

Ser Hraw – najbolji prijatelj Ser Tarroba.

Ser Tarrob – očuh Morda Dur’agemskog. Otac Thargeliona Kessyrskog.

Mera – supruga Ser Tarroba. Majka Thargeliona Kessyrskog.

Barrik – otac Morda Dur’agemskog

Githa – majka Morda Dur’agemskog.

Merek – tesar u Dur’agemu.

Loroh – vidar u Dur’agemu.

Ser Horm – tutor i očuh Morda Dur’agemskog i Thargeliona Kessyrskog.

Ser Kolhos – učitelj Morda, Thargeliona, Neurija i Myrona.

Ser Raah – učitelj Morda, Thargeliona, Neurija i Myrona.

Alvera – djevojka Morda Dur’agemskog. Kasnije supruga Perpa Ugaškog.

Brat ili “Buco” – vlasnik gostionice Suhi prut.

Jarez – mistik. Učitelj Morda, Thargelina i Neurija.

Morrysa – sestra Svetog Myrona.

Alvera – dijete Morda Dur’agemskog i Morryse. Nazvana po djevojci iz Mordove mladosti.

Moorz – bankar.

Forst – knez Pirga

Joras – knez Rommira

Alakon – Učenjak i učitelj.

Gossah – knez Hurr bertosa

Habor – Gossahov sin.

Ziron – Gossahov sin. Brat Haborov.

Ser Gorzen – stotnik u Ratehu.

Kraljevstvo Bergh Hive:

Erona – kraljica.

Hassyr – njezin brat.

Kap – Eronin savjetnik.

Kraljevstvo Gavo:

Thoron – kralj ezeruna.

Zabiris – Thoronov nećak.

Stvaraoci:

Mord Dur’agemski – Mord zapravo nije rođen u Dur’agemu, već pokraj grada Ugasa, tako da bi njegovo prezime valjalo biti Ugaški. No kako nitko nije znao da je njegov otac Barrik, već su mislili da je to Ser Tarrob, prozvan je Dur’agemskim, jer Ser Tarrob je živio u Dur’agemu.

Massor iz Bijelih prostranstava – dolazak Massora iz Bijelih prostranstava u Hil’gum označava nultu godinu te zemlje, dakle je Massor u Hil’gum došao 4868. godina prije 314. godine Doba jeda, kada započinje knjiga Enzolart. Massor iz Bijelih prostranstava je najpoznatiji po tomu što je u Hil’gum donio vjeru u Troje Božanstava, a i ogrlica Inwog prvi puta je ugledana upravo oko njegova vrata. Činjenica da su se ljudi Morda Dur’agemskog mogli sporazumjeti sa ezerunima i Svijetlima Enzolarta mnogi Učenjaci objašnjavaju teorijom da su “Bijela prostranstva” zapravo Enzolart.

Demon Bez Vojske – znan i kao Rimus, ili Sila.

Neurij Mračni – nadimak, koji mu kasnije postaje i prezime, “Mračni”, Neurij dobiva u Enzolartu nakon 30. godine Doba Jeda, a to su mu nadjenuli stanovnici Stehhima, čiji je vladar kasnije i postao.

Thargelion Kessyrski – prezime “Kessyrski”, iako je Thargelion zapravo Dur’agemski, nadjenuli su mu kasnije njegovi ljudi tokom vladavine u Dvorcu Pet Vrhova. Razlog tomu bio je što ovi nisu htjeli da ga se poistovjećuje sa njegovim bratom, Mordom Dur’agemskim, kojeg nisu podnosili.

Perp Ugaški – napisao je Pjesmu palog heroja u čast Mordu Dur’agemskom, i općenito se smatra Mordovim najvećim saveznikom i prijateljem.

Sveti Myron – titulu svetca Myron dobiva nakon povratka sa svoga putovanja, a Jarez Rommirski odgovoran je za to. Naime, mistik Jarez bio je zahvalan čitavog života što Myron nije imao nikakve želje posjedovati magiju, i taj Myronov neoboriv stav bio je razlog zašto je Jarez učinio da se ovoga proglasi svetcem. “Čovjek doista mora biti svet da odbije nešto tako primamljivo” rekao je na to Jarez.

314. godina Doba Jeda:

Kraljevstvo Erion:

Roana – kraljica Eriona.

Mihael – njezin sin, princ Eriona.

Bisir – princ koji se odrekao svoje krvi. Brat Mihaelov.

Thar – pukovnik erionske vojske.

Eliana – sestra Ser Reteka.

Mirra – kći Prvog Učenjaka Hatora, smaknuta u Bargu.

Učenjaci Eriona:

Hator – Prvi Učenjak. Savjetnik kraljice Roane.

Albert – Hatorov pomoćnik.

Dorg – kirurg.

Ruber – erionski knjižničar.

Lorg – najstariji Učenjak Eriona.

Sulis – Učenjak novak.

Elarh – Učenjak novak.

Vitezovi Eriona:

Ser Parksus (ujedno i narednik)

Ser Retek

Ser Viton

Ser Tesej

Ser Seltes (nekadašnji Učenjak)

Ser Averg

Ser Salikus

Ser Mitur

Ser Bolg

Kraljevstvo Enzolart:

Thargelion – kralj.

Hirgor – njegov sin, princ.

Olirrya – Thargelionova kći.

Pripovjedač – jedan od Eltiurovih učitelja.

Aber Špirit – erionski doušnik.

Tharon – travar. Zatočenik u Avanu.

Orus – Neurijev doušnik.

Kund Manijak – vođa odmetnika.

Kalg – Eltiurov očuh.

Eltiur – onaj koji je našao Inwog.

Derrna – Eltiurova maćeha. Kalgova žena.

Gorst – knez Anorga

* Kalg, Eltiur i Derrna su iz Hurna, a Hurn pripada kraljevstvu Enzolart.

Kraljevstvo Saviun:

Dagor Hladni – kralj.

Errok – njegov sin, princ. Narednik Ledene vojske.

Lenya – kći Dagora Hladnog.

Hurrib – najpouzdaniji vitez kralja. Zovu ga “Prvi vitez”.

Kraljevstvo Magis:

Gwath – kralj. Vrhovni čarobnjak.

Urtes – njegov sluga.

Bellow – čarobnjak sedmog stupnja. Gwathov savjetnik.

Revon – jedan od čarobnjaka.

Bohhar – dječak kojeg Gwath uzima za učenika.

Kraljevstvo Kessyr:

Eolus – kralj Hil’guma.

Kraljevstvo Bergh Hive:

Erona – kraljica.

Hassyr – njezin brat.

Kap – Eronin savjetnik.

Kraljevstvo Gavo:

Thoron – kralj ezeruna.

Gorymus – njegov štitonoša.

Zabiris – Thoronov nećak.

DOBA

Nulta godina u Hil’gumu jest godina dolaska Massora iz Bijelih prostranstava u tu zemlju. Određeni nizovi godina nazivaju se Doba. Dobima imena daju Pripovjedači, a daju im ih u skladu sa duhom vremena što je tokom tih godina vladao.

Postoje hil’gumska Doba i enzolartska Doba.

Hil’gumska Doba:

Doba Uspona – traje od 0. do 132. godine od dolaska Massora iz Bijelih prostranstava u Hil’gum.

Tamno Doba Bezvlađa i Ratovanja – traje od 132. do 4414. godine od dolaska Massora iz Bijelih prostranstava u Hil’gum.

Doba Krvi – traje od 4414. do 4554. godine od dolaska Massora iz Bijelih prostranstava u Hil’gum.

Doba Jeda – počinje dolaskom Morda Dur’agemskog u Enzolart, što je 4554. godina od dolaska Massora iz Bijelih prostranstava u Hil’gum.

Enzolartska Doba:

Doba Demona i Mraka – traje od 0. godine Hil’guma do Doba Jeda. Prema predaji Zigorsa: počinje padom Rimusa sa nebesa.

Doba Jeda – počinje dolaskom Morda Dur’agemskog u Enzolart, što je 4554. godina od dolaska Massora iz Bijelih prostranstava u Hil’gum.

 

Vlast (314. godina Doba Jeda)

Vlast u Enzolartu i Hil’gumu posjeduju Kraljevstva, Učenjaci, bankari i svećenici. Te četiri strane obično nisu niti u miru, niti u ratu.

U Hil’gumu vlast drže Kraljevstvo i Vijeće. Članovi Vijeća su bankari, kneževi, Učenjaci i svećenici, a članovi Kraljevstva kralj, njegova obitelj i ostali dvorjani. Vijeće posjeduje novac, a Kraljevstvo vojne snage i simpatije naroda – stoga jedno bez drugoga ne mogu, baš kao ni jedno protiv drugoga.

Glavni grad Hil’guma je Kessyr, a kralj Hil’guma u 314. godini Doba Jeda je Kralj Eolus.

U Enzolartu pak vlast drže tri strane: Pobunjenička kraljevstva, Kraljevstvo Bergh Hive (koje je postoji i ne postoji, ovisno o tomu koga se pita) i Kraljevstvo Enzolart (službeno kolonija Kraljevstva Hil’gum)

Kraljevstvo Enzolart:

Kraljevstvo Enzolart na vrhu u 314. godini ima kralja Thargeliona (službeno namjesnika podno Eolusa, kralja Hil’guma).

Pod Kraljevstvom Enzolart nalaze se sljedeći gradovi: Anorg, Roth, Rateh, Stehhim, Avan, Gijam, Arena, Ghard, Barg, Uron, Hurn i Odis.

Napomene:

Odis je zapravo garnizon veličine grada. Kao takav, sačinjen je gotovo u potpunosti od vojnika.

Anorg je na strani Pobunjeničkih kraljevstava, ali službeno je pod Kraljevstvom Enzolart.

Uron, Barg i Arena su neovisni gradovi, ali službeno su također pod Kraljevstvom Enzolart.

Selo Hurn službeno je pod Kraljevstvom Enzolart, ali i Kraljevstvo Saviun smatra ga svojim. Pak se stanovnici Hurna smatraju neovisnima.

Glavni grad Kraljevstva Enzolart je Stehhim, a grad u kojemu boravi kralj je Dvorac Pet Vrhova.

Pobunjenička Kraljevstva:

Ona u 314. godini čine:

Kraljevstvo Erion

Kraljevstvo Magis

Kraljevstvo Gavo

Kraljevstvo Saviun

Od ostalih saveznika, tu su Gorgh i Kneževina Anorg.

Gorgh je nekoć bila Grofovija Gorgh, sve dok grof nije bio smaknut od strane barbara (pročitaj Povijest Gorgha). U 314. godini vladar Gorgha je Barbarski kralj, ili Kund Manijak.

Vladar Kneževine Anorg je Knez Gorst, koji je daljnji rođak Mihaela, princa Eriona.

Pod Kraljevstvom Erion se nalaze: grad Erion i zemlja Rimmarion, zajedno sa okolicom.

Pod Kraljevstvom Magis se nalaze: grad Magis, zemlja Settah i selo Sail. Rijeka Juna također se smatra vlasništvom Magisa.

Pod Kraljevstvom Gavo se nalaze: gradovi Gavo i Goth.

Pod Kraljevstvom Saviun se nalaze: zamak i planina Saviun, selo Hurn i Hurnovo jezero.

Kraljevstvo Bergh Hive:

U osnovi ono i nije kraljevstvo, jer Zigorsi, koji tu žive, inherentno su jedno biće. Zigors je jedan, ali se manifestira kao mnogo njih. Ili, radije: Zigorsa možda jest mnogo, ali oni prepoznaju da su jedno i žive u skladu sa tim. No ljudi kraljevstvo Bergh Hive (“Šuma tame” na Krvavom jeziku) smatraju takvim zbog manifestacije Zigorsa u skladu sa uvjerenjima onih koji ih promatraju. U Zigorsu osoba vidi ono što želi vidjeti, a ne ono što on stvarno jest.

U 314. godini Doba Jeda, u skladu sa uvjerenjima ljudi Eriona, vladar Bergh Hive je kraljica Erona.

Kraljevstvom Bergh Hive ljudi obično smatraju: Zid Četrdeset i šest planina, čitava Bergh Hiva, te gradovi Naar, Mur i Huma (koji nisu gradovi, već iluzije posjetitelja).

Ostali:

Rutzoni, Taorzi, Settašani i Gharđani smatraju se neovisnima, što čini da Ghard i Settah, iako se smatraju dijelom određenih kraljevstava, zapravo nisu ni na čijoj strani.

Društvo bankara, Učenjaci i svećenici također se smatraju neovisnima i nisu ni na čijoj strani.

Vojne snage (314. godina Doba Jeda)

Pobunjenička Kraljevstva:

Najvećom vojskom u Pobunjeničkim kraljevstvima smatra se Ledena vojska, koja u 314. godini Doba Jeda čini oko 20 tisuća vojnika pješaka.

Sljedeći po snazi je Gorgh, koji pod Kundom Manijakom u 314. godini Doba Jeda ima oko 5000 vojnika (prije Kunda Manijaka, dok je Gorgh još bio grofovija, stari je grof posjedovao oko 1500 vojnika konjanika i manje od 1000 vojnika pješaka. Svi oni, dolaskom Kunda, ili su poubijani, ili su se pridružili Kundovim snagama).

Vojska Gavoa raspolaže sa oko 4200 vojnika pod kraljem Thoronom i 900 vojnika pod njegovim savjetnikom Gorymusom.

Erionska vojska u 314. godini Doba Jeda broji 900 vojnika pješaka, 200 streličara, 1500 vojnika za balistama i 60 vitezova. Erionske baliste smatraju se najjačim vojnim sredstvom među Pobunjeničkim kraljevstvima, a u 314. godini Doba Jeda čini ih pet stotina.

Kraljevstvo Magis nema vojsku, već građane, od kojih je svaki sposoban i spreman boriti se za svoje kraljevstvo. Takvih je građana oko tri stotine, a s obzirom da su u pitanju čarobnjaci, tih tri stotine građana jednako je snazi kakvih 6000 vojnika.

Kraljevstvo Kessyr:

Hil’gum posjeduje vojsku od preko 100 000 ljudi, ali preko mora odjedanput može prenijeti manje od 15 000.

Kraljevstvo Enzolart:

Kralj Thargelion većinu svoje vojske drži u Odisu, garnizonu Enzolarta. Snage Odisa u 314. godini Doba Jeda procjenjuju se na od 100 000 do 200 000 vojnika, kojih čini barem 20 000 konjanika. Prije 310. godine Doba Jeda, vojska Odisa bila je oko dvadeset puta manja.  Također, tu su i čarobnjaci, Rutzoni i Taorzi, kao i neki od Gharđana – no njima se broja ne zna.

Kraljevstvo Bergh Hive:

Kako su Zigorsi ljudi koji su zbog prevelike magije spoznali svekolikost i postali jedno, oni niti imaju hijerarhiju, niti vojsku. Svaki Zigors isti je Zigors, jer su povezani. Zigors ne smije napasti nikoga, jer tim činom postati će Rutzon. Kao Rutzon, Zigors bi bio mnogo moćniji, ali bi sasvim izgubio razum. Zigors bi teoretski mogao odvojiti jednu jedinku sebe i kao ta jedinka koristiti magiju, žrtvujući time postajanje Rutzonom, ali jako je malo toga što je Zigorsu vrijednije od onoga što bi tim činom izgubio. No, ako bi se na to odlučio, jedan Zigors mogao bi s lakoćom magijom uništiti vojsku od barem 1000 ljudi.

Ostali:

Snage Rutzona, Taorga, Gharđana i Settašana se ne znaju, jer se smatra da oni nisu ni na čijoj strani. Učenjaci, bankari i svećenici, pak, posjeduju moć u novcu, no ni oni nisu ni na čijoj strani.

VOJNA HIJERARHIJA ENZOLARTA I HIL’GUMA

Kralj > Pripovjedač > namjesnik* (može i ne mora biti Pripovjedač) > pukovnik (može i ne mora biti namjesnik) > vitez > tisućnik > stotnik > pedesetnik > desetnik

* u 314. godini Doba Jeda, Thargelion je službeno namjesnik kralja Eolusa, s obzirom da Enzolart nikada nije emancipiran od Hil’guma.

Napomene:

-Pukovnik upravlja sa onoliko vojnika koliko kralj odredi. Drugim riječima, limita broju vojnika kojima pukovnik upravlja nema.

-Tisućniku, stotniku, pedesetniku i desetniku može se obratiti sa “naredniče”, bez obzira na broj ljudi pod njima. Navedeni narednici mogu i ne moraju biti i vitezovi.

-Vitezu se obraća sa “ser”, što je prijevod engleske riječi “sir” i ekvivalent hil’gumskog izraza koji se u Ciklusu Crnih Knjiga originalno koristi: “sazu”, što bi u prijevodu značilo: “vrijedan pokoravanja”.

-Vitez može i ne mora biti narednik. Štoviše, vitez uopće nije obvezan služiti, s obzirom da u Enzolartu i Hil’gumu vitezu nitko ne može oduzeti titulu.

Mjere

U Enzolartu i Hil’gumu mjere za duljinu su: milimetar, centimetar, pedalj, korak, metar, strelomet i kilometar.

Jedan strelomet je otprilike dvjesto metara.

Mjere za zapreminu su litar i hektolitar, a za težinu se koristi kilogram.

Mjerenje vremena pak dijeli se na sekunde, minute, sate, dane, tjedne, mjesece i godine, s time da se određeni skup godina nakon nekog vremena naziva Dobom.

Kada je nečega tri stotine i četrnaest, tada se to naziva jednim Krugom. Tako se od nulte do 314. godine Doba Jeda to vrijeme naziva Krugom vremena.

Novac

Što se tiče novca, u Enzolartu i Hil’gumu trguje se bakrenjacima, srebrnjacima i zlatnicima. Novac ne varira veličinom i postotkom kovine, već su svi iste veličine i postotka. Svaki novčić u Enzolartu proizveden je u Stehhimu, i ondje je prošao kroz isti postupak izrade, i pravljen u istom kalupu, tako da im je svima ista širina, debljina, težina i postotak zlata, srebra ili bakra, ovisno jesu li srebrnjaci, zlatnici ili bakrenjaci u pitanju. Enzolartski novac smije se praviti samo uz dopuštenje kralja Enzolarta (u 314. godini Doba Jeda, to je Thargelion). U Hil’gumu se pak novac proizvodi u Kessyru, i proizvodnja je u rukama Vijeća.

Najviše novca posjeduje Društvo bankara. Zatim Hram boga Mordaniusa, te gradovi Kessyr, Dvorac Pet Vrhova i Uron.

Vrijednost kovanica je sljedeća:

Jedan zlatnik vrijedi kao pedeset srebrnjaka.

Jedan srebrnjak vrijedi kao pedeset bakrenjaka.

Kovanice se mogu dijeliti maksimalno na dva dijela, pod uvjetom da su dijelovi u potpunosti jednaki. Tada je pravilo:

Pola zlatnika vrijedi kao dvadeset i pet srebrnjaka;

pola srebrnjaka vrijedi kao dvadeset i pet bakrenjaka.

Kessyrske kovanice manje su od enzolartskih, a da bi riješili taj problem, članovi Vijeća u Hil’gumu stvorili su sljedeći sustav pretvaranja:

Jedan enzolartski zlatnik vrijedi kao jedan i pol hil’gumski;

Jedan enzolartski srebrnjak vrijedi kao jedan i pol hil’gumski;

jedan enzolartski bakrenjak vrijedi kao jedan i pol hil’gumski.

U 314. godini Doba Jeda u Avanu je pola bakrenjaka vrijedilo kao jedan kilogram kruha.

Povijest Gorgha

Grad Gorgh nastao je u 2. godini Doba Jeda, kao grad kojemu je primarni cilj braniti Uron od mogućih napada ezeruna sa juga. No, čim je nastao, Gorgh prekida savezništvo sa Uronom i stvara novo, sa kraljem Thoronom.

Nakon smrti Morda Dur’agemskog, kada se bog Hez vratio na noge i uspio ponovno ovladati Neurijem i Thargelionom, te kada je kralj Thargelion odlučio zavladati kao kralj ne samo Dvorca Pet Vrhova, već čitavog Enzolarta (što je doprije neslužbeno bio Habor, kralj Eriona, i njegov sin Goroth nakon njega, te njegov sin Oryas nakon njega i njegov sin Girstos Prvi nakon Oryasa), Gorgh prekida savezništvo sa Thoronom i pripaja se Thargelionu.

Thoron, pak, u tom trenutku pristaje biti saveznik novonastalih Pobunjenika, među kojima su osim ezerunskog kraljevstva bili i Kraljevstvo Saviun, Kraljevstvo Magis i Kraljevstvo Erion, zajedno sa kneževinom Anorg. Hil’gum je, pak, ostao neutralan u čitavom tom sukobu.

Gorgh, sada financiran od strahe Thargeliona, nakon toga svako malo napada Pobunjenička kraljevstva, od kojih je posljednji bio napad na Kraljevstvo Erion. Napad na Kraljevstvo Erion bio je izvršen na sljedeći način: gorghski konjanici jahali su ispred zidina grada i time su privlačili pozornost, a dok su konjanici tako jahali, u grad su, preko onih zidina gdje nitko nije stražario, ušle ubojice, koje su, ušavši jednom u grad, neprimjetno išli od jednog viteza najvišeg ranka, do drugoga, te ih ubijali. Tu, suočena pred vjerojatnim gubitkom rata, kraljica Roana traži savjet Učenjaka Lorga. Učenjak Lorg, nemajući odgovora, šalje pitanje u Barg Prvom Učenjaku Hatoru, i od tog trenutka, u skladu sa savjetom Prvog Učenjaka, pukovnik Eriona postaje narednik Thar.

Narednik Thar, sada znan kao Thar Pukovnik, okuplja vojsku i svojih šezdeset vitezova, izlazi iz Eriona i sraza se sa konjanicima Gorgha, kojih je bilo tisuću i dvjesto.

Konjanici Gorgha završili su pobijeđeni, a od Tharovih šezdeset vitezova, njih je trinaest preživjelo.

Uvidjevši da je grofovija Gorgh doživjela poraz i samim time oslabljena, Kund Manijak, vođa jedne omanje skupine vojnika brđana, napada Gorgh i osvaja ga, nakon čega ubija grofa. To se dogodilo 302. godine Doba Jeda, točno tri stotine godina nakon što je Gorgh uopće osnovan.

Tako na vlast u Gorghu dolazi Kund Manijak, i tako Gorgh od neprijatelja Pobunjenika postaje jedan od njihovih saveznika.

Učenjaci

Vladaju Hil’gumom i Enzolartom. Obično su neovisni i neprijateljstvo njihovih vladara na njih ne utječe. Dijele se na:

Novake – novaci su ljudi, većinom mladići, koji su manje od pet godina pridruženi Učenjacima. Njihov je položaj najniži.

Učenjake – novaci koji dobivaju sva prava Učenjaka nakon odsluženih pet godina. Učenjaci mogu biti dekani, liječnici, knjižničari ili travari.

Prve Učenjake – Prvi Učenjak je vrhovni Učenjak, kojega od drugih izdvajaju kralj i ostali Učenjaci. Prvi Učenjak ima položaj najbliži kralju. On može odlučivati u ime kralja kada kralj nije prisutan. Prvi Učenjak može biti samo jedan sve dok ne umre ili ne počini izdaju i doživi progon – tada ga zamjenjuje neki drugi.

Pripovjedače – Prvi Učenjak ili Učenjak koji je od čitanja izgubio vid. Pripovjedač je najviši stupanj. Pripovjedač je jednak kralju. Najčešće se pojavi jednom u generaciji. U 314. godini Doba Jeda, samo je jedan pripovjedač u Enzolartu i Hil’gumu. Onaj koji bi postao pripovjedačem, izgubio bi svoje osobno ime i svi bi ga znali pod imenom: Pripovjedač.

Religije

Glavna je vjera u Tri božanstva, koja čine tri boga: Oba Gromovnik i njegova dva sina, Mordanius i Hez.

Vjeru u Tri božanstva u Hil’gum je donio Massor iz Bijelih prostranstava, kada u Hil’gumu nastaje i nulta godina. Massor je tvrdio da su ga upravo ti bogovi čuvali tokom godinu dana duge plovidbe brodom do Hil’guma, što je ostalo zapamćeno u ljetopisima Kessyra.

U Dobu Jeda, među nastalim legendama o životu Morda Dur’agemskog, nalazi se i ona koja govori da je Oba, vrhovni bog, u vremenu prije nego se povukao iz mitologije, svojim sinovima dao zadatke.

Mordaniusov je zadatak bio da jednoga dana herojem oslobodi Krvavu zemlju, dok je na Hezu, pak, ležao zadatak da sve koji se usprotive Mordaniusovim pravilima pošalje u vječne vatre i to čini sve dok i heroj Mordaniusov ne završi tamo.

U početku je Hez svoj posao činio kako mu je zapovjeđeno, no kasnije su ga svi ti zločinci koje je mučio svojim vriscima izludili, tako da je i sam postao zao.

Mordanius je, za razliku od Heza, uspio izvršiti što mu je otac naredio. Stvorio je čovjeka i predao mu prva četiri slova svog imena. Heroj kojeg je stvorio zvao se, dakle, Mord.

Kao što je Oba zapovjedio, Mord je oslobodio Krvavu zemlju.

U religiji Troje božanstva postoji deset svetih masti kojima se premazuje pokojnik.

Kraj Tri Božanstva, postoji još i vjera u Bezimene bogove. Takvi bogovi su bogovi vjetra, vatre, vode, ravnica i planina. Razlikuju se Bezimeni bog kao dio religije i Bezimeni bog kao Biće koje djeluje, jer prvi može i ne mora biti stvaran, a potonji jest stvaran i djeluje u svijetu. 

Hramovi Mordaniusa najčešći su i u Enzolartu i u Hil’gumu, a njihovi su svećenici najmoćniji. Na drugom mjestu su hramovi boga Obe. Hezovih pak hramova nema.

Iza bankara, svećenici su najmoćniji ljudi u Enzolartu i Hil’gumu.

Rase

Sve rase Enzolarta i Hil’guma nastale su od ljudske rase, stoga će sve navedene rase (osim Bića, koja se uzgred ovdje pomalo rastresito svrstava među rase) u osnovi biti ljudi, ali sa drugačijim stadijem duše. Duša se može nazvati gorivom magije u Enzolartu i Hil’gumu. Što više magije čovjek koristi, to mu više propada duša a on se od ljudskosti udaljava. Evolucija duše je sljedeća: čovjek koji koristi previše magije postaje Svijetli. Svijetli koji koristi previše magije postaje Zigors. Zigors koji koristi previše magije postaje Rutzon.

Živi:

LJUDI – Djelo Obe, Mordaniusa i Heza. Vladaju svime osim Bergh Hive, Gharda, Settaha i Kraljevstva Gavo.

EZERUNI – To su ljudi čije su majke u trudnoći živjele ponad jednim nepoznatim plinom bogatim mjestima, koji ih je učinio nižim od običnih ljudi, tri puta duža životna vijeka, i ovisnim o ljudskom mesu. Taj plin upućeni smatraju greškom Obine kreacije. “Ezerun” znači “starosjedilac”. Njima oprečni su Settašani i Gharđani, ljudi pod kojima se nalazi plin koji ih je učinio višljima od ljudi, tri puta kraća životna vijeka i sa mrzošću prema ikakvom mesu. Sami sebe ezeruni nazivaju “horm renwh rebir”, što na krvavom jeziku znači “oni bijele zemlje” ili Eaa Zat’urna što se prevodi sa zigorškog a znači “životom prokleti”. Ezeruni nastanjuju Gavo, Goth i Rimmarion. Plin koji stvara ezerune nalazi se ispod Gavoa, Gotha, Rimmariona i Eriona, ali ljudi rođeni u Erionu nisu njime utjecani. To je zbog kovine zvane eron koja se podno tog grada nalazi, a koja utjecaj tog plina uklanja. Mač Zub Morda Dur’agemskog izrađen je od te kovine.

Službeno izumrli početkom Doba Jeda:

TAORZI – Jednom u nekoliko godina, Rutzon, Biće Bijelog Carstva, dobiva poriv razmnožiti se. Tada on započinje potragu za Zigorsom. Ako Rutzon uspije naći Zigorsa i pod prisilom ga oplodi, rezultat svega toga je Taorg. Taorzi se još nazivaju i Sinovima Zlobnika. Upućeni Rutzonov poriv smatraju kulumnacijom destruktivne magije, koja na neki način mora iz njega izaći. Jednostavno korištenje magije bilo bi kontraproduktivno, jer kako je izvor energije Rutzonu sama njegova crna duša, korištenjem iste samo bi još dublje propao.

ZIGORSI – Zigorsi su nekoć bili ljudi, ali onda im je dana destruktivna magija. Oni su ju koristili slobodno sve do trenutka kad su vidjeli da neki od njih gube razum i postaju Rutzoni. Tada su destruktivnu magiju prestali koristiti, ali bilo je prekasno; zbog količine učinjene destruktivne magije, ljudi su spoznali svekolikost i postali Zigorsi. S obzirom na tu spoznaju, Zigorsi su jedan i smatraju se jednim. Zigors nema oblika i nije tjelesan, već sve što čovjek vidi i čuje kad stane pred manifestaciju Zigorsa, ovisi o čovjeku.

Zbog negativnih manifestacija pred određenim ljudima, ustalilo se nazivati ih Zlobnicima. Kad osoba navikla na tu riječ stane pred Zigorsa, Zigors će tom rječju nazivati Taorge. Neki ih, kao i Rutzone, nazivaju Bezdušnicima. Zigorsi nastanjuju Bergh Hivu, ili Šumu tame.

RUTZONI – Rutzoni su Zigorsi koji su toliko koristili destruktivnu magiju da im je sasvim zacrnila dušu i otela im razum. Rutzon ništa ne čini na svoju ruku (osim kad dobije poriv množiti se), već su sva njegova djela odgovori na naloge onoga koji njime manipulira. Od pamtivijeka, Rutzonima su manipulirali demoni, koji su ih koristili kao roblje i vojsku. Mnogi ih nazivaju i Bezdušnici. Po snazi, jedini iznad Rutzona su demoni, Stvaraoci, Troje Božanstava, i sama Svekolikost.

UTVARE – Osobe koje ne žele umrijeti, već iz straha, određenim postupcima, postaju besmrtne. Kao takve, one mogu opsjedati, ali priroda svijeta je takva da kad utvara opsjedne nekoga, ona sama tokom tih trenutaka izgubi razum.

DEMONI – Demoni su Bića Bijelog Carstva stvorena od samog Rimusa. On ih je stvorio davanjem magije ljudima ali uz oduzimanje njihovih duša. Demon, stoga, između je života i smrti, i on ne trune korištenjem magije kao čovjek. Sam Rimus, koji je poznat kao Demon Bez Vojske, nije demon već Stvaraoc, ali kako je u pitanju pejorativ, demonima su često uz Rimusa bili nazivani i Rutzoni, Zigorsi, Taorzi, kao i sam Mord Dur’agemski. Ironično, Mord Dur’agemski je dolaskom u Enzolart krajem Doba Krvi demone sasvim iskorijenio.

BIĆA – Dijelovi okoline u kojima je dovoljno moćna osoba dozvala Svekolikost. Sva Bića zapravo su jedno Biće, to jest Svekolikost. Ali razgovarati sa Bićima nije isto što i razgovarati sa Svekolikošću, jer probuđeni, dijelovi okoline obično imaju svoj pogled na svijet koji javljanje Svekolikosti kompromitira. Ukoliko se probuđeno Biće ne vrati u san, ono će ako fizički gledano ima tu mogućnost, postati osoba. Ako Biće kao osoba osjeća želju djelovati u svijetu i to čini, bez obzira bilo to dobro ili zlo, tada je ono Bezimeni bog. Dva najpoznatija Bića Enzolarta i Hil’guma su Vjetar i Vrijeme. Njih je oboje probudio Demon Bez Vojske. Od njih dvoje samo je Vjetar postao Bezimeni bog.

GHARĐANI I SETTAŠANI – Znani i kao giganti. Ljudi rođeni na mjestima pod kojima se nalazi plin suprotan onomu podno Gavoa, Gotha i Eriona. Gharđani i Settašani, stoga, žive jedva trideset godina, visoki su oko tri metra, i ne mogu podnijeti meso.

SVIJETLI – ljudi koje tek korak dijeli od Zigorsa. Osnivači grada Eriona.

Jezici

Četiri su jezika u Enzolartu: zigorški, krvavi, enzolartski i gorghski.

U Hil’gumu se govori hil’gumskim.

Zigorškim se služe Zigorsi i Svijetli.

Gorghski se jezik koristi samo u Gorghu. To je jezik južnjaka, ili barbara. Prije nego su južnjaci smaknuli gorghskog grofa, u Gorghu se govorilo enzolartskim.

Enzolartskim jezikom se govori u svim kraljevstvima Enzolarta, osim u Bergh Hivi i Gorghu.

Krvavi jezik je nastao od hil’gumskog. U Dobu Jeda koristi se jedino u molitvama. Enzolartski, hil’gumski i krvavi jezik jedno od drugog razlikuju se više poput naglasaka nego jezika, s time da ljudima u Enzolartu krvavi jezik zvuči arhaično, dok im je hil’gumski gotovo sasma nerazumljiv.

Izvan Enzolarta

Kada ga je osvojio, Mord nikada nije odredio granice Enzolarta. Na zemljovidu se uvijek kao Enzolart vidjela zemlja u kojoj se može živjeti. Sva ostala zemlja izvan granica zemljovida, iako također pripada Enzolartu, smatra se bezvrijednom.

Iako bezvrijedna, kroz tu zemlju običavaju proći svećenici i pustinjaci, tražeći spokoj, ili lovci, tražeći divljač.

Prvi koji je prošao kroz južnu i zapadnu stranu Enzolarta izvan granica zemljovida bio je Sveti Myron, koji je svoje doživljaje opisao u dvije rečenice, kasnije pohranjene na pergamentu u erionskoj knjižnici:

U početku bijah uzbuđen, a nakon toga umoran. Oštri me granit ne impresionira.”

Čarobnjački zakoni

1. Učenju prekidanja nema

2. Strahuj od ludosti

3. Uzeto se mora vratiti

4. Moć je u volji

5. Ne prestaj i ne strepi

Čarobnjački zakoni zapravo su zagonetka stvorena od strane Morda Dur’agemskog i Jareza Rommirskog, a koja, ako se odgonetne, govori kako se izgovara Gausalus, najveća od svih inkantacija.

Prijevod drevnih jezika

Horm renwh rebir” – doslovan prijevod: “Oni bijele zemlje”

(sa krvavog jezika)

* * *

Eaa Zat’urna” – “Životom prokleti”

(“eaa” – “život/djeca”, “zat’u” – “ubiti”, “raen” – “smisao”)

(sa zigorškog jezika)

* * *

* * *

Nosterio: zorg katz, ‘tcho enk enar.” – “Nosterio: prostor sam, dakle podređujem ga.”

(sa zigorškog jezika)

* * *

“Romm Quiorr” – “Dom knjiga”

(sa krvavog jezika)

* * *

“j’oon” – “snaga”

(sa krvavog jezika)

* * *

“jun” – “prekrasno”

(sa krvavog jezika)

* * *

“Inwog” – “Uvijek prisutna”

(sa krvavog jezika)

* * *

“Ezerun” – “Starosjedilac”

(“eza” – “čovjek”, “reun” – “staro”)

* * *

“Horm renwh rebir” – doslovan prijevod: “Oni bijele zemlje”

(sa krvavog jezika)

Prijevodi mjesta Enzolarta:

“Rimmarion” – “Planinozemlje”

(“rimm” – “stijena”, “arion” – “ravnica”)

“Rateh” – “Novo”

“Roth” – “Početak”

“Uron” – “Predahni!”

Juna” – “Prekrasna”

“Saviun” – “Gorostas”

“Stehhim” – “Mjesto bacanja”

( “stea” – “baciti”, “hima” – “mjesto/tlo”)

Rjeđi nazivi za “Stehhim” jesu “Stea’rebir” i “Stearion”

(“rebir” – “zemlja”, “arion” – “ravnica”)

“Anorg” – “Brdo”

“Hurn” – “Led”

“Avan” – “Bijeli kamen”

“Gorgh” – “Stražarnica”

“Bergh Hiva” – “Šuma tame”

(“bergh” – “tama”, “hiva” – “šuma”)

Pjesma palog heroja:

Gars hi, eruz gorm,

os grimmor rebir, ri zerkis.

Ist brin hi harbz, ist brin hi jarus,

himorz hu re.

Gebiz, minoz haz res reg bragh, dermuz gebiz!

Ber bristos vom, ber ri bern!

Ber zah, ber ri kach. Ber he souz bong borgh.

Formz oz omis her hus omrez,

Bergh rebir ha’ur.

Os hurus bars, her bertos he regyz neryd,

Her he renwh regyz eruvs,

Ost renwh. Ber utirz setr renwh,

S gebiz minoz re barst, eruvs mestos gorm.

Ber hasz onuh sur berr’arion omes,

Sur hus, minos renwh, formz gebiz saz’zer,

Oregh reg birz. Usors hasz lart.

Harg mirz gebiz, fe, germ renwh.

Furh mirz bergh, lart, drroh!

Urt dimerz renwh rebir ri brar zerkis.

Renwh bergh ber gebiz omes, gebiz minoz naz res hus kharr!

Gorm hus renwh, hus eruvs.

Rigg he toz garm sur hurr renwh, dorf bur berrnuh mirz he gomir re.

Onz irros orimus toz ha’ur, horm omerz.

Renwh reg rebir inahh basyrd,

hurr mirz ri’veill gorm mriz renwh!

Furh mirz istuz, eruvs hus.

Ber grimmor ha’ur toryd hasz, birn hus myrz basiras.

(sa krvavog jezika)

Otišao si, moj pukovniče,

u vječne zemlje, bez pozdrava.

Ono što si ostavio, ono što si napravio,

zaboravljeno biti neće.

Oni koji su nam te oduzeli, proklinjem ih.

Nek’ žive vječno, nek’ ne umru!

Nek’ čekaju, nek’ ne trunu. Nek’ se gade sebe samih.

Sve do dana kad tvojom vojskom,

zle zemlje spalim.

U taj čas, kad trublje se tvoje oglase,

kad se svjetlost tvoja ukaže.

Prvim svjetlom. Nek’ novo doba zasja,

a oni koji te svrgnuše, ugledaju svoga kralja.

Nek’ i ja tad sa bojišta dođem,

i sa tobom, moj pukovniče, sve ih pokorim,

pod tvojim nogama. Pred mojim Krvnikom.

Klanjat’ će se oni, hoće, dajem riječ.

Bit’ će mučeni, klani, ubijani!

al’ u vječne zemlje neće moć’ prijeć’.

Vječna agonija nek’ ih snađe, one koji su nam te oduzeli!

Vladat’ ćeš ponovno, kažem ti.

Dok je i zadnji od nas međ’ živima, znaj da borit’ će se za te.

Protiv nebrojenih zlotvora i pakosne, demonske garde.

Duh tvoj zemlju će zatresti,

naš će izgubljeni kralj ponovno zasjati!

Bit’ će tako, kažem ti.

Nek’ vječna vatra spali me, ako ti imam lagati.

 

 

© 2019 IVAN BARAN

Theme by Anders Norén